Asertywność w związku

W nowym odcinku rozmawiamy o asertywności w związku.
Zastanawiamy się nad tym czym jest asertywność, a także jakie umiejętności na nią się składają i jak możemy nad nią pracować na co dzień.

Konkretniej, mówimy o:
wyrażaniu próśb, komunikacji bez przemocy, przyjmowaniu krytyki i komplementów, zmianie sposobu myślenia.

Znajdziecie tutaj dużo informacji o zdrowej komunikacji, relacji. Nie zabrakło też drobnych (często suchych) żartów!
PLUS (mały bonus!) – mamy dla Was ciekawą propozycję ćwiczenia w parze.

Czym jest asertywność?

Asertywność to umiejętność wyrażania swoich myśli, uczuć i poglądów z zachowaniem własnych granic i przy jednoczesnym poszanowaniu myśl, uczuć i poglądów drugiej osoby.
Mówiąc o aserywności warto pamiętać, że JA, czyli moje emocje i potrzeby nie są ważniejsze od Twoich oraz TY, czyli Twoje emocje i potrzeby nie są ważniejsze od moich.
Między JA i TY panuje równość, co wyraża się m.in tym, że zarówno siebie jak i innych obdarzam szacunkiem.

Aserywność to nabyta umiejetność, którą możemy rozwijać w relacji z samym sobą oraz drugą osobą na co dzień. Wyraża się ona m.in w jasnym formułowaniu próśb, przyjmowaniu krytyki i komplementów, formułowaniu i obrony własnego zdania oraz sposobie myślenia. 

Prośby

Jak można formułować prośby, by były one dobrze odczytane?
Wyrażając prośby warto pamiętać o tym by jasno i konkretnie sprecyzować to, na czym nam zależy:
Czy możesz trzymać mnie za rękę, gdy jesteśmy na spacerze w parku? zamiast Czy możesz mnie bardziej kochać?.
Prośby wyrażone w sposób pozytywny zawierają w sobie od razu opis zachowania na którym nam zależy. Natomiast, prośba wyrażona w sposób negatywny nie zawiera żadnych dodatkowych informacji.
Zamiast “Czy możesz nie zapalać światła górnego? lepiej powiedzieć: Czy możesz zapalić światło w lampie na stoliku?

Porozumienie bez przemocy

Jednym ze sposobów zdrowej komunikacji jest komunikowanie się w oparciu o model Rosenberga, który składa się z czterech etapów:

  • Spostrzeganie: opisuję suche
  • Uczucia: w odniesieniu do faktów mówię o swoich uczuciach
  • Potrzeby: mówię o swojej potrzebie, która nie została zaspokojona
  • Prośba: wychodzę z konkretną prośbą dot. niezaspokojonej potrzeby

PRZYKŁAD:

Kolejny raz znalazłem mokre szklanki w szafce. Doprowadza mnie to do szewskiej pasji. Ważne jest dla mnie to, żeby szklanki w szafce były suche bo mokre są dla mnie obleśne. Pamiętaj proszę o wkładaniu suchych szklanek.

Przyjmowanie krytyki / komplementów

Właściwa krytyka dotyczy zachowania, sytuacji, decyzji – NIE OSOBY. Bezpośrednia krytyka osoby jest bezwartościowa: nic nie wnosi, nic nie zmienia.

Jak zareagować na błędną krytykę?

  • Nie podoba mi się to jak się do mnie odnosisz.
  • Czuję się niezrozumiała.
  • Nie będę z tobą w ten sposób rozmawiać: powiedz mi co się stało.

Jak zareagować na poprawną krytykę

Asertywność polega na tym, że świadomie krytykę przyjmujemy lub też nie i ew. wyrażamy swoje zdanie w tej materii.

  • Rozumiem co masz na myśli, uważam jednak, że…
  • Słyszę, że to dla Ciebie ważne, myślę jednak, że…

Komplementy

Nie umniejszaj swojej osobie. Pamiętaj, że nikt Cię nie doceni jeśli przede wszystkim nie zrobisz tego Ty sam. Podziękuj, przyjmij komplement i żyj dalej.

 Zmiana sposobu myślenia

 Wyjście na przeciw wewnętrznym strachom:

„Jeśli to zrobię, odmówię, powiem, co naprawdę czuję, nie będzie zadowolony” albo „Zawiedzie się na mnie”,„Uzna mnie za niewdzięczną”.

Zwalczajmy je w sposób:

To nie jego zadowolenie jest tu najważniejsze”, „Nie jestem odpowiedzialna za czyjeś samopoczucie”, „Nie jestem po to, by zadowalać innych”, „Zobaczymy”, „Jest szansa, że zrozumie”, „Jakoś to zniesie”, „A może właśnie zacznie mnie szanować?

Jeśli czegoś nie zakomunikujemy – jest to tylko w nas

Ludzie nie czytają w myślach. Często tkwimy w błędnych kołach. Myślimy, że jeśli coś powiemy, to świat się zawali. Tymczasem kiedy już nie wytrzymamy nerwowo i wyskoczymy w kłótni, że coś nam przeszkadza to okazuje się, że druga strona może to naprawić „od tak”.

Źródła / polecamy

Asertywność – trudna sztuka
Asertywność a radzenie sobie w sytuacjach trudnych
O NVC (Komunikacja Bez Przemocy)
Jak przyjmować komplementy?
Codzienny trening asertywności
Asertywność najlepiej trenować w dzieciństwie
Skąd wziąć odwagę do bycia sobą?
O asertywności – Agata Wilska
Asertywna komunikacja w związku
Odważ się być asertywnym!


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *